Co psuje nasz wzrok? Poznaj 4 szkodliwe czynniki i jak im zapobiegać

Materiał zewnętrzny
4 komentarze

Mrużysz oczy czytając ten wstęp? A może nieświadomie przybliżasz głowę do monitora? To znak, że twój wzrok potrzebuje wsparcia. Codzienna praca przy komputerze, nadużywanie soczewek kontaktowych, nieprawidłowo zbilansowana dieta, czy rezygnacja z okularów przeciwsłonecznych – wszystko to krok po kroku sprawia, że widzisz coraz gorzej, a twoje oczy bardziej pieką i łzawią. Skoro znasz już wrogów – czas się z nimi uporać.

Praca przy monitorze

Praca przy monitorze komputera przez więcej niż cztery godziny na dobę doprowadza nie tylko do łzawienia i pieczenia oczu, ale również spadku ostrości widzenia, a nawet podwójnego widzenia. W efekcie coraz trudniejsze staje się czytanie książek oraz obserwowanie przedmiotów znajdujących się w dużej odległości.[1]

Jak zapobiec zbyt szybkiemu pogarszaniu się wzroku? Przede wszystkim zadbaj o dobre oświetlenie miejsca pracy. Idealnie, gdyby ekran komputera ulokowany został metr od okna w ustawieniu do niego bokiem.

Istotne są też parametry samego monitora takie jak rozdzielczość i jasność. Obraz nie powinien razić i być przy tym czytelny. Warto też wyposażyć miejsce pracy w matowy ekran z filtrem antyrefleksyjnym.

Nieustanne noszenie soczewek kontaktowych

Soczewki kontaktowe są niezwykle wygodne. Niestety komfort ich stosowania sprawia, że wiele osób ich nadużywa. To niebezpieczne. Soczewka jest ciałem obcym, które blokuje swobodny przepływ tlenu, co zaburza prawidłowy metabolizm rogówki. W efekcie przestaje ona funkcjonować prawidłowo. Może dojść nawet do jej uszkodzenia. Pod powierzchnią soczewki nieefektywna jest też wymiana filmu łzowego, co wzmaga suchość oka. [2]

Prawidłowo noszone soczewki nie powinny sprawiać trudności w ich poruszaniu po aplikacji do oka. Jeśli okaże się to utrudnione – natychmiast je wyjmij i oczyść, a oczom daj czas na natlenienie rogówki. Nie zapominaj też o regularnej wymianie soczewek w zależności od typu i marki.

Brak podaży odpowiednich witamin

W zachowaniu dobrej kondycji oczu istotna jest prawidłowo zbilansowana dieta. Podstawą jest zapewnienie odpowiedniej podaży witamin:

  • A zapobiegającej tzw. kurzej ślepoty;
  • E wspierającej przyswajanie witaminy A;
  • D zmniejszającej ryzyko rozwoju jaskry i stanów zapalnych spojówek,
  • C zmniejszającej ryzyko rozwoju zaćmy i suchości oka;
  • z grupy B m.in. łagodzących świąd i pieczenia oczu.

Poza witaminami dla prawidłowego widzenia istotne są też inne składniki diety: luteina, zeaksantyna, mikroelementy (cynk, selen i miedź), a także kwasy omega-3.

Szczególnie korzystne jest sięganie po produkty bogate w ostatni z wymienionych składników. Rolą omega-3 jest wspieranie nawilżania oczu, a także wspomaganie organizm w utrzymaniu dobrej kondycji plamki żółtej. Wśród produktów zawierających znaczne ilości omega-3 należy wymienić ryby, algi, oleje i orzechy. W razie braku dostępu do nich lub przy nietolerancjach pokarmowych warto rozważyć suplementację.[3]

Rezygnowanie z okularów przeciwsłonecznych

Do powierzchni ziemi, bez względu na porę roku, docierają fale promieniowania UVA i UVB. Mylne jest przekonanie, że tylko w okresie lata ich działanie jest szkodliwe dla oczu. Niestety właśnie z tego powodu okulary przeciwsłoneczne zwykle już we wrześniu są odkładane na półkę. Konsekwencją jest nie tylko zwiększone ryzyko wystąpienia podrażnień i suchości oka. Ultrafiolet może doprowadzić także do zapalenia spojówek i zaćmy. Nie rezygnuj z okularów z filtrem UV tylko dlatego, że skończyły się wakacje.

Źródła:

  1. J. Kamińska, Obciążenie narządu wzroku podczas pracy z komputerem na stanowiskach o szczególnych wymaganiach percepcyjno-decyzyjnych, „Bezpieczeństwo Pracy” 2,16, nr 9, s. 24–27.
  2. K. Przybyłowska, E. Czyż i in., Wpływ noszenia miękkich soczewek kontaktowych o różnym współczynniku gazoprzepuszczalności dk na strukturę rogówki oraz stabilność filmu łzowego – doniesienie wstępne, „Nowiny Lekarskie” 2006, nr 75 (4), s. 328–333.
  3. J. Kotwas, Składniki pokarmowe wpływające na stan narządu wzroku, „Medical Education” 2017, vol. 4, nr 2(14), s. 117–120.

Zobacz również

Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments
Wioleta Sadowska

U mnie to na pewno wieczna praca przy monitorze.

ClaudiaMorningstar

Na pewno komputer czy laptop.