Co jeść przy nietolerancji laktozy?

Materiał zewnętrzny
0 komentarze

Odczuwasz nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego po spożyciu nabiału? Być może to sygnał, że cierpisz na nietolerancję laktozy. To coraz częstszy problem dotykający dzieci i dorosłych, który wymaga stosowania odpowiedniej diety. Zatem co jeść przy nietolerancji laktozy, a co zupełnie wyeliminować z codziennego jadłospisu? Dowiedz się już dziś i skorzystaj z naszych porad!

Jakie są przyczyny nietolerancji laktozy?

Nietolerancja laktozy to nic innego jak nadwrażliwość pokarmowa, z którą boryka się dużą część społeczeństwa. Jest niezwykle popularna – aktualne badania wykazują, że cierpi na nią w mniejszym lub większym stopniu około 30% populacji w Polsce. To bardzo uciążliwa przypadłość, powodująca duży dyskomfort po spożyciu produktów zawierających laktozę.

Laktoza to dwucukier składający się z glukozy i galaktozy, który znajduje się w produktach mlecznych. Nie można jej mylić z laktazą, gdyż ta jest enzymem odpowiedzialnym za rozkładanie wspomnianej laktozy.

Można wyróżnić pierwotną, czyli dziedziczną, oraz wtórną nietolerancję laktozy. Częściej mamy do czynienia z tą pierwszą, której objawy można zauważyć już u niemowląt. Jest dziedziczona recesywne i spowodowana polimorfizmem genu LCT bądź alaktazją, czyli wrodzonym niedoborem laktazy. Natomiast wtórna nietolerancja laktozy to proces przejściowy lub utrwalony, związany z niedoborem tego enzymu. Najczęstszą przyczyną są choroby bądź czynniki powodujące uszkodzenie nabłonka i kosmków jelitowych, odpowiadających za produkcję laktazy.

Wśród chorób, które mogą mieć związek z nietolerancją laktozy, można wymienić:

  • zakażenie pasożytnicze związane z układem pokarmowym,
  • celiakię,
  • ostrą lub przewlekłą biegunkę,
  • martwicze zapalenie jelita,
  • chorobę Whipple’a,
  • chorobę Leśniowskiego-Crohna,
  • chorobę Duhringa,
  • mukowiscydozę,
  • alergię pokarmową.

Nietolerancja laktozy – objawy

Objawy nietolerancji laktozy są bardzo nieprzyjemne i wiążą się z dużym dyskomfortem, jednak mogą przypominać również syndromy wielu innych chorób układu pokarmowego. Z tego względu zawsze należy wykonać odpowiednie badania, które potwierdzą omawianą nadwrażliwość. Wśród typowych objawów można wymienić przede wszystkim:

  • bóle brzucha,
  • biegunkę,
  • wzdęcia,
  • kolki,
  • nudności,
  • wymioty,
  • oddawanie nadmiernej ilości gazów,
  • bulgotanie w jamie brzusznej.

Wymienione objawy najczęściej pojawiają się po kilku lub kilkunastu godzinach od spożycia laktozy, a stopień ich nasilenia zależy w głównej mierze od organizmu, a także od ilości spożytego cukru.

Dieta bez laktozy – na czym polega?

Dieta bez laktozy polega na całkowitym wyeliminowaniu jej z codziennego jadłospisu. Oczywiście wszystko zależy od organizmu, gdyż wiele osób może zauważyć znaczną poprawę samopoczucia już przy ograniczeniu spożycia laktozy. Jednak żeby to zrobić, to w pierwszej kolejności warto poznać listę najpopularniejszych produktów spożywczych, które zawierają jej znaczne ilości. 

  • mleko krowie, kozie i owcze,
  • mleko w proszku,
  • jogurty,
  • śmietana,
  • maślanki,
  • kefiry,
  • budynie,
  • sery białe (w tym serki wiejskie i topione),
  • lody,
  • pieczywo – najczęściej chleb tostowy i bułki do burgerów,
  • niektóre ciasta i słodycze.

Zawsze warto czytać etykiety, na których można znaleźć skład powyższych artykułów spożywczych. Niekiedy może się wydawać, że dany produkt nie powinien zawierać laktozy, a jednak może być w nim ukryta.

Jedzenie bez laktozy – przykłady produktów spożywczych

Z uwagi na fakt, że każda osoba ma indywidualną wrażliwość związaną z nietolerancją laktozy, może się okazać, że nie ma konieczności wyeliminowania cukru mlecznego całkowicie z diety. Jednak metoda prób i błędów może być w dalszym ciągu uciążliwa dla organizmu i samopoczucia. Warto zatem poznać kilka produktów spożywczych, które nie zawierają laktozy. Mowa między innymi o:

  • produkty mleczne bezlaktozowe,
  • mleczka roślinne, w tym sojowe, owsiane, migdałowe, ryżowe, kokosowe czy konopne,
  • natka pietruszki,
  • roślinne zamienniki żółtego sera, np. mozzarella, cheddar czy parmezan,
  • soja,
  • fasola,
  • mak,
  • sezam,
  • migdały,
  • ryby,
  • jarmuż,
  • słonecznik

Można również wspomagać się suplementami diety z laktazą, zażywając je każdorazowo przed spożyciem posiłków mlecznych bądź przetworów zawierających laktozę. W trudnych przypadkach, szczególnie przy wrodzonym niedoborze laktazy, może wystąpić konieczność przestrzegania diety bez laktozy przez całe życie.

Catering bez laktozy – znakomite rozwiązanie dla każdego

W sklepach można coraz częściej spotkać na półkach produkty bez laktozy, gdyż branża spożywcza stara się wychodzić naprzeciw potrzebom osób borykających się z różnego rodzaju nadwrażliwościami pokarmowymi. Jednak niekiedy przygotowanie posiłków z kontrolowaniem każdego składnika jest bardzo uciążliwe, a wielu osobom może po prostu brakować na to czasu. Szczególnie zabieganym ludziom, którzy większą część dnia poświęcają na pracę i domowe obowiązki. Osoby bez tego problemu mogą w biegu popić jogurt pitny czy smoothie owocowe na bazie mleka, co jest znakomitą i zdrową przekąską w ciągu dnia. Natomiast dzieci i dorośli cierpiący na nietolerancję laktozy po takiej chwili przyjemności mogą zupełnie stracić radość życia i spędzić kilka najbliższych chwil w łóżku bądź w łazience.

Właśnie z tego względu doskonałym rozwiązaniem dla każdego, kto boryka się z jakimikolwiek alergiami i nadwrażliwościami pokarmowymi, jest catering bez laktozy. Skorzystanie z oferty profesjonalnych firm oferujących dowóz jedzenia do wskazanego miejsca to świetny pomysł. Dieta pudełkowa jest wygodna i bezpieczna, gdyż po wyborze konkretnej opcji, w tym przypadku posiłków i przekąsek bez laktozy, możemy mieć pewność, że nie odczujemy żadnych nieprzyjemnych dolegliwości związanych z układem pokarmowym i trawiennym, a także będziemy najedzeni. Dodatkowym plusem cateringów jest urozmaicone menu, gdyż w każdym dniu można cieszyć się zupełnie nowym smakiem i daniem, którego być może nie przygotowalibyśmy samodzielnie ze względu na brak kreatywności lub umiejętności.

Zobacz również

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments