Cukier trzcinowy – rodzaje i właściwości

Materiał zewnętrzny
1 komentarze

Cukier trzcinowy to nieco zdrowsza i smaczniejsza alternatywa dla cukru białego oraz brązowego. Jakie ma właściwości? Czy jest zdrowszy od innych rodzajów cukru?

Czym jest cukier trzcinowy?

Cukier trzcinowy jest doskonałym dodatkiem do ciepłych napojów, a także i deserów. Ma wyrazisty aromat i karmelowy posmak. Wytwarza się go z trzciny cukrowej. Roślina ta występuje w ciepłych oraz tropikalnych miejscach, takich jak na przykład Brazylia, Tajlandia, Chiny, Indie oraz Australia. Proces od posadzenia do zbiorów może trwać nawet 18 miesięcy. Trzcina cukrowa wymaga szczególnej uwagi. Przed sadzeniem należy ją odpowiednio przygotować – w ziemi należy umieścić laskę (około dwudziestocentymetrową) pozbawioną liści. W procesie tym niezwykle ważna jest gleba. Musi mieć wiele składników odżywczych oraz mieć dostęp do dużej ilości wody.  

Cukier trzcinowy – rodzaje

Istnieje kilka rodzajów cukru trzcinowego, które można zakupić w dobrych sklepach ze zdrową żywnością, takich jak frutavita.pl. Do typów cukru trzcinowego zalicza się: cukier trzcinowy rafinowany, cukier trzcinowy nierafinowany i cukier trzcinowy Muscovado:

  • cukier trzcinowy rafinowany – to cukier oczyszczony, ma kolor biały lub brązowy. Składa się z sacharozy nawet w 99%. Jest najmniej wartościowy spośród wszystkich typów cukru trzcinowego;
  • cukier trzcinowy nierafinowany – to rodzaj, który zasługuje na uwagę. Składa się w około 80% z sacharozy oraz 20% melasy. Cechuje go brązowy kolor, może być jasnobrązowy, ciemnobrązowy, a nawet niemal czarny;
  • cukier trzcinowy Muscovado – to cukier nierafinowany. Nazywa się go także Barbados. Jest bardzo lepki, a jego kryształki mają kawowy kolor;
  • syrop trzcinowy – warto zwrócić uwagę także na niekrystaliczny i bardzo gęsty syrop trzcinowy. Jego skład to około 50% sacharozy, kolor zaś może mieć różny, od złotego po ciemnobrązowy.

Cukier trzcinowy – właściwości

Czym się charakteryzuje cukier trzcinowy? To produkt spożywczy o bardzo przyjemnym zapachu i karmelowym smaku oraz ciepłej, złotej lub brązowej barwie. Zawiera również pewną ilość cennych składników odżywczych, które mają pozytywny wpływ na działanie ludzkiego organizmu. Cukier trzcinowy to nieco zdrowsza alternatywa cukru białego lub brązowego. Warto zauważyć, że w 100 gramach posiada aż 387 kalorii, więc nie zaleca się go spożywać w przypadku, gdy ktoś jest na diecie, w tym wypadku lepiej sięgnąć po coś innego. Ma także wysoki indeks glikemiczny, dlatego powinny całkowicie zrezygnować z niego osoby, które cierpią na cukrzycę bądź insulinooporność.

Cukier trzcinowy a biały oraz brązowy

Zarówno cukier biały, jak i brązowy oraz trzcinowy posiadają sporo kalorii w 100 gramach i mają wysoki indeks glikemiczny. Warto zauważyć, że pośród nich najzdrowszy jest cukier trzcinowy nierafinowany. To odrębny rodzaj i jest wytwarzany z trzciny. Natomiast cukier biały i brązowy są produkowane z buraków (brązowy to nic innego jak cukier biały z odpowiednim barwnikiem, który zabarwia kryształki na kolor karmelowy). Produkty rafinowane są pozbawione cennych składników mineralnych i tym samym posiadają wyłącznie puste kalorie. Spożycie każdego cukru należy ściśle kontrolować. Cukier trzcinowy nierafinowany sprawdza się doskonale w przypadku słodzenia ciepłych napojów i jako dodatek do deserów.

Zobacz również

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments
Wioleta Sadowska

Cukier trzcinowy smakuje bardzo dobrze.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgoda Polityka prywatności

Polityka prywatności i cookies