Mąka migdałowa

Materiał zewnętrzny
0 komentarze

Mąka migdałowa to produkt spożywczy, który coraz częściej gości na polskich stołach. Mąka z migdałów ma słodki smak i biały kolor. Jest bardzo dobrą alternatywą dla tradycyjnej mąki pszennej. Jakie są właściwości prozdrowotne mąki migdałowej? Czy możesz ją przygotować samodzielnie w domu?

Jak wynaleziono mąkę migdałową?

Czy wiesz o tym, że mąka migdałowa była znana już w XIII wieku? Wtedy była ona najważniejszym składnikiem deseru frangipane. Jego pozostałe składniki to masło, cukier oraz jajka. Deser ten był uwielbiany nawet przez samego świętego Franciszka z Asyżu. Dzisiaj możesz szybko przygotować go w domu. Mąka migdałowa była dobrze znana również w innych krajach w Europie. W średniowieczu była wykorzystywana przede wszystkim do zagęszczania zup oraz sosów.

Jakie wartości odżywcze ma mąka migdałowa?

W mące migdałowej znajdują się przede wszystkim jednonasycone i wielonasycone kwasy tłuszczowe. Stanowi ona również źródło błonnika i minerałów. Mąka migdałowa jest również bogata w antyoksydanty, które mogą przyczyniać się do zmniejszenia stanów zapalnych w organizmie. Mąka migdałowa może być spożywana przez osoby na diecie ketogenicznej, ponieważ ma niewielkie ilości węglowodanów. Nie ma w niej również glutenu.
Mąka migdałowa zawiera również całkiem duże ilości białka, żelaza, magnezu, sodu, potasu i wapnia.

Jakie właściwości prozdrowotne ma mąka migdałowa?

Mąka migdałowa może być pomocna w zmniejszeniu ciśnienia tętniczego krwi. Ze względu na duże ilości błonnika, polecana jest osobom na diecie odchudzającej. Może pozytywnie wpływać na poziom cukru we krwi i obniżać poziom cholesterolu we krwi. Znajdujące się w jej składzie antyoksydanty mogą opóźniać procesy starzenia się organizmu. Mąka migdałowa może mieć też pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia oraz serca.

W mące migdałowej znajdują się witaminy z grupy B. Najwięcej jest witaminy B2, która może mieć pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, wzrost dzieci, procesy metaboliczne oraz objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego u kobiet. W mące migdałowej występują również spore ilości żelaza, które może przeciwdziałać niedokrwistości. W tego rodzaju mące jest obecna również witamina B9, czyli kwas foliowy. To dobry produkt spożywczy dla kobiet, które spodziewają się dziecka lub dopiero planują ciążę. Witamina B9 może zapobiegać wadom rozwojowym płodu.

Ważnym składnikiem w mące migdałowej jest witamina E. Ma ona silne działanie antyoksydacyjne. To oznacza, że może się ona przyczyniać do zmniejszania ilości wolnych rodników w organizmie. Antyoksydanty to również ochrona przed wieloma chorobami, przedwczesnym starzeniem się oraz zmniejszeniem odporności.

W mące migdałowej znajdują się również bardzo duże ilości miedzi i manganu. Oba te składniki mineralne mogą mieć pozytywny wpływ na koncentrację, ogólną odporność organizmu czy zwalczanie bakterii. Mogą również korzystnie wpływać na dotlenienie organizmu oraz na funkcjonowanie serca i układu krwionośnego.

Czy możesz zrobić mąkę migdałową w domu?

Tak, i nie zajmie Ci to wiele czasu. Do tego celu będziesz potrzebował migdałów łuskanych. Bez problemu kupisz je w każdym większym sklepie. Następnie wsyp migdały do blendera lub do malaksera i zmiel. Nie rób tego zbyt długo, ponieważ Twoja mąka może się zamienić w masło migdałowe. Stanie się tak, gdy migdały zaczną wytwarzać tłuszcz. Migdałowy proszek przesyp do szklanych pojemników, które następnie dobrze zamknij. Mąkę migdałową domowej produkcji możesz w ten sposób przechowywać przez 3 miesiące. W celu przedłużenia jej terminu przydatności trzymaj ją w lodówce lub w zamrażalniku.

Jeżeli chcesz kupić mąkę migdałową w sklepie z ekologiczną żywnością, to zwróć uwagę na jej skład. Najlepsza mąka to taka, która składa się wyłącznie z migdałów.

Do czego możesz stosować mąkę migdałową?

Mąka migdałowa może być bazowym składnikiem bardzo wielu potraw. Na pewno ma więcej właściwości prozdrowotnych niż tradycyjna mąka pszenna. Minusem wypieków z mąki migdałowej jest to, że są mniej pulchne. Dlatego nie nadaje się ona do wszystkich ciast. Z powodzeniem możesz jednak ją stosować do zagęszczania zup i sosów, pieczenia ciast, babeczek, muffinów oraz pizzy, chleba, smażenia racuchów, placków ziemniaczanych i naleśników. Mąka migdałowa może również stanowić dodatek do koktajli, deserów, owsianki czy płatków śniadaniowych.

Kto nie powinien spożywać mąki migdałowej?

Osoby z nadwagą nie powinny jeść produktów zawierających mąkę migdałową w dużych ilościach. To samo odnosi się do dzieci poniżej pierwszego roku życia. Bezwzględnym przeciwskazaniem jest alergia na migdały. Przykładowe jej objawy to: nudności, bóle brzucha, zawroty głowy, wysypka, trudności z oddychaniem, zaczerwienienie i obrzęk skóry. Jeżeli zaobserwujesz je u siebie po spożyciu mąki migdałowej, to koniecznie zgłoś się do lekarza.

Czy wiesz, że…?

Najwięcej migdałów na świecie produkują Stany Zjednoczone, Hiszpania, Iran, Włochy, Maroko i Syria.

Zobacz również

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments